Elektryczne autobusy pojadą linią 154

Cztery nowe, ciche i całkowicie bezemisyjne autobusy Urbino Electric do Krakowa dostarczyła firma Solaris Bus & Coach. Wartość autobusów to 7,5 mln zł, a koszty inwestycji pokryło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

– Nowe, elektryczne autobusy mają wpływać na poprawę jakości powietrza w Krakowie przez ograniczenie niskiej emisji komunikacyjnej. To tylko część pakietu, które MPK realizuje w latach 2016–2017, zakupując 188 autobusów. W październiku tego roku oddamy do eksploatacji kolejnych 12 autobusów hybrydowych – zapowiedział Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji i infrastruktury.

Pojazdy zostały wyposażone w baterie o pojemności 80 kWh. Można je uzupełniać energią elektryczną na dwa sposoby: z ładowarek typu plug-in o mocy 20 kW, zlokalizowanych w zajezdni lub z wykorzystaniem pantografu na specjalnej stacji ładowania przy ulicy Pawiej, wykorzystującej zasilanie z trakcji tramwajowej.

Pojazdy mają długość 8,9 m i jednorazowo przewożą do 48 pasażerów. Są przyjazne dla środowiska, ale zapewniają także bezpieczną i komfortową podróż: są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy i nowoczesny system informacji pasażerskiej.

– Do tej pory były one wypożyczane od różnych producentów. Teraz oddajemy do dyspozycji cztery nowe autobusy elektryczne, które kupiliśmy. W naszych planach jest zamówienie kolejnych takich ekologicznych pojazdów – zapewnił Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie.

MPK w Krakowie eksploatuje autobusy elektryczne od kwietnia 2014 roku. Pojazdy, wypożyczane od kilku producentów, kursowały na linii nr 154 łączącej Dworzec Główny Zachód z Prądnikiem Białym. Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym funkcjonowała regularna linia obsługiwana autobusami z napędem elektrycznym. Zakup nowych autobusów elektrycznych to pierwsze, ale nie ostatnie zamówienie tego rodzaju pojazdów przez krakowskiego przewoźnika. Kolejne, to dostawa 20 autobusów elektrycznych, z których 17 autobusów ma długość 12 metrów, a trzy są przegubowymi, o długości 18 metrów. W 2016 roku na ulice Krakowa wyjechało także 12 autobusów hybrydowych, wyposażonych w silnik spalinowy i elektryczny.

Zamknij

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.