Ograniczenia emisji komunikacyjnej

Wzmocnienie kontroli na stacjach diagnostycznych pojazdów

W ramach nadzoru nad stacjami diagnostycznymi we współpracy z Komendą Miejską Policji w Krakowie. Sprawdza się, czy przeprowadzona jest należyta weryfikacja poziomu spalin emitowanych przez pojazdy.

Krakowska KMP dysponuje mobilnym sprzętem do pomiaru zadymienia oraz emisji spalin, który jest wykorzystywany do przeprowadzania działań kontrolnych wobec pojazdów opuszczających stacje diagnostyczne po zakończonym przeglądzie okresowym. 

Utrzymanie czystości dróg

Zwiększono częstotliwość zmywania i zamiatania ulic. Wszystkie zakupywane pojazdy są wyposażone w system PM10 zapobiegający zapyleniu podczas pracy w mieście. Ponadto rozszerzono obszary tzw. minicentrów, czyli obszarów o najwyższym standardzie utrzymania, na których wszystkie prace związane utrzymanie czystości odbywają się codziennie. 

Na oczyszczanie miasta w 2016 roku przeznaczono 51,2 mln zł.

Utrzymanie dobrego stanu dróg

Odkąd Kraków wprowadził remonty nakładkowe ulic, wszelkie niedogodności są sukcesywnie naprawiane. O wszelkiego rodzaju niepokojących sprawach, jak ubytki w chodnikach czy dziury w jezdniach, każdy mieszkaniec może poinformować dyspozytorów ZIKiT, którzy całą dobę czekają na zgłoszenia pod działającym całą dobę numerem telefonu: 12 616 75 55. 

Strefy Płatnego Parkowania 

Początki płatnego parkowania w Krakowie sięgają końca lat 80. ubiegłego wieku, kiedy to Rada Narodowa Miasta Krakowa zdecydowała o utworzeniu w Krakowie z dniem 1 października 1988 r. trzech stref: ruchu pieszego (strefa A), ruchu ograniczonego (strefa B) oraz ograniczonego postoju (strefa C). 

Obecnie krakowska strefa płatnego parkowania jest nie tylko najstarszą, ale i największą w kraju. Krakowska strefa płatnego parkowania składa się z 12 wydzielonych obszarów. Krakowska strefa płatnego parkowania obowiązuje w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. 10.00-20.00. Ograniczenie wjazdu samochodów osobowych do centrum znacząco wpłynęło na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza pochodzących od transportu.

Poprawa organizacji ruchu

 Już w 1979 roku na Rynku Głównym w Krakowie wprowadzono zakaz ruchu samochodowego.  W wyniku czego nastąpiło ograniczenie ruchu samochodów osobowych w centrum miasta, co ma ogromny wpływ na jakość powietrza. Obecnie Gmina Miejska Kraków analizuje możliwość rozszerzenia strefy ruchu pieszego i ograniczonego ruchu na kolejne obszary. Na ograniczenie emisji i poprawę jakości powietrza wpłynęła też decyzja o ruchu jednokierunkowym na ul. Straszewskiego — Podwale — Basztowa. Wpłynęło to również na przyspieszenie komunikacji miejskiej i było kolejny krokiem wpływającym na zmniejszenie ruchu w centrum. 

Ogromne znacznie ma rozwój komunikacji rowerowej, czyli stale przybywające kilometry nowych ścieżek rowerowych. Kraków otwiera się na rowerzystów Jadąc rowerem możemy skorzystać z:

– 175 km infrastruktury rowerowej,

– 90 ulic z kontraruchem rowerowym,

 – 1600 stojaków = 3200 miejscami postojowymi.




Zamknij

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.