Z Francuzami o czystym powietrzu

- Kraków od wielu lat aktywnie pracuje na rzecz poprawy jakości powietrza. Nasze działania, mimo niewielkich możliwości, skupiają się na tym, co jest możliwe w zakresie prawa. Stawiamy nie  tylko na wymianę pieców, ale także sukcesywną zamianę pojazdów komunikacji miejskiej na ekologiczne, spełniające najwyższe normy Euro6 oraz elektryczne. Jesteśmy jedynym miastem w Polsce, które posiada linię autobusową w całości obsługiwaną przez pojazdy na prądmówił Jacek Majchrowski.

Prezydent przypomniał, że zgodnie z przepisami wprowadzonymi w Krakowie, od 2019 roku na terenie miasta będzie obowiązywał zakaz palenia węglem, tak, by ograniczyć wydostawanie się spalin z niskiej emisji.

- Korzystamy z doświadczeń miast, które mają podobne problemy. Na przykład program wprowadzania bezpłatnej komunikacji w dniach z wysokimi stężeniami zanieczyszczeń jest wzorowany na działaniach Paryża – powiedział Jacek Majchrowski.

Z kolei konsul generalny Francji w Polsce przypomniał, że Kraków jest nagradzany za prowadzone działania i jest pionierem wśród polskich miast walczących o czyste powietrze. – Dzięki zaangażowaniu władz, Kraków otrzymał nagrodę EkoMiasto w zakresie modernizacji transportu publicznego – mówił Frédéric de Touchet.

Wśród prelegentów I panelu seminarium byli: Paweł Ciećko – Małopolski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, dr Anita Bokwa z Instytutu Geografii i Gospodarski Przestrzennej UJ i Julie Roussarie, Główny Specjalista ds. Powietrza i Środowiska z Urzędu Miasta Bordeaux dyskutowali o przyczynach, charakterystyce powstawania zanieczyszczeń powietrza w Krakowie i we Francji, w Bordeaux.

Dr Anita Bokwa z UJ wspomniała o specyficznej lokalizacji Krakowa. – Miasto leży w niecce, z kilku stron jest otoczone wzniesieniami, co sprzyja utrzymywaniu się zanieczyszczeń – mówiła dr Anita Bokwa. Przyczyny powstawania smogu w Krakowie i Bordeaux są zatem różne.

Julie Roussarie zaznaczyła, że Bordeaux leży na równinie, co przyczynia się do lepszego przewietrzania miasta i korzystniejszej sytuacji w porównaniu z Krakowem. – Główną przyczyną zanieczyszczeń w Bordeaux jest komunikacja samochodowa. Miasto w zakresie niskiej emisji podejmuje kroki w kierunki zamiany pieców na nowoczesne, bez nakazu ich usunięcia – zaznaczyła Julie Roussarie.

Podczas drugiej panelu Witold Śmiałek – doradca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Jakości Powietrza i Frédéric Bouvier, Dyrektor Airparif i Prezes Aerophile omawiali systemy informacji i zabezpieczania mieszkańców przed negatywnymi skutkami oddychania zanieczyszczonym powietrzem w Krakowie i Paryżu.

Na trzecim, ostatnim panelu dyskutowano na temat rozwiązań, które przyczyniają się do poprawy jakości powietrza w miastach. Wśród prelegentów byli: Ewa Olszowska-Dej – Dyrektor Wydziału Kształtowania Środowiska, Wacław Skubida – Dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej, prof. Agnieszka Generowicz z Politechniki Krakowskiej, Jacek Sobczyk z MPO oraz Radosław Gądek – Zastępca Komendanta Straży Miejskiej w Krakowie.

Po konferencji goście z Francji wspólnie z przedstawicielami władz Krakowa przejechali autobusem elektrycznym MPK.

Zamknij

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.